“L’ansietat no és la teva enemiga, només és la forma que té el teu cervell de protegir-te del que considera perillós. I tot el que ens vol protegir ha de ser més aviat el nostre amic, no enemic.”

En l’ansietat apareixen símptomes com la preocupació, sensació d’inseguretat, dificultat o incapacitat per prendre decisions, impossibilitat de concentrar-se, confusió, desorientació, oblits freqüents. L’ansietat es veu acompanyada d’inquietud tant física com psicoemocional, ens fa encongir, disminuir la respiració i endurir el cos del cap fins als peus.

L’ansietat es diferencia de la por principalment que allò que ho genera pot ocórrer, encara que no és molt probable que passi. Ens anticipem a la situació, ens projectem cap a un futur amb el pitjor dels resultats. Deixant el poder del nostre cos a la nostra ment mitjançant la constant preocupació i aquest acaba bloquejant-se i “deixant de respirar”.

I…què fer quan l’ansietat truca a la nostra porta?

Quan sentis ansietat fes això:

Accepta allò que no puguis canviar, accepta-ho. T’ajudarà a no culpar-te ni responsabilitzar-te del que no et correspon, i si l’ansietat va venir per això, s’anirà.
Desconnecta: pren distància de les sensacions a través de la meditació, d’un passeig en l’exterior, practicar una activitat esportiva o fent la tècnica dels 5 sentits.

La tècnica dels 5 sentits és la següent: Cerca 5 coses que es vegin, 4 que escoltis, 3 que sents, 2 que fan olor i 1 que assaboreixis. Exclusivament, centra’t en cadascuna d’aquestes coses almenys durant 5 minuts.

Reconnecta: Adona’t del canvi del teu cos i dels teus pensaments. Permet-te veure que és a les teves mans regular-te. El teu cos i la teva ment no són perillosos, només has d’escoltar-los.
Aprèn: Fes una presa de consciència del procés realitzat i treu un aprenentatge del que et fa estar així. T’ajudarà en la pròxima vegada que l’ansietat et desbordi.
Para: L’ansietat ve a dir-te que has de canviar alguna cosa en la teva vida que no funciona. I comença per la teva manera de pensar. Cridarà més com menys sigui el cas que li facis.
Observa: pren-te un temps per adonar-te i entendre perquè ha sorgit l’ansietat en tu.
Decideix: modificar allò que si depèn de tu modificar i fes-ho al teu favor. Recorda, la primera és la teva manera de pensar. Calma’t, aparta’t durant uns minuts o el temps que necessitis del tema, persona o situació que genera aquesta sensació de malestar en tu. I enfoca’t en una altra resposta que et faci sentir millor. Això ajudarà al fet que aquesta ansietat que es va disparar per a “avisar-te”, es dissipi.

Recorda que l’equilibri entre els sentiments, emocions i pensaments és una cosa que s’aprèn i ens acosta a la salut.

La pressa, l’estrès, la rapidesa, la immediatesa, el voler les coses ja i ara, deixar-lo tot per a últim moment o evitant unes certes situacions de la nostra vida ….són alguns dels detonants o els ingredients perfectes de l’ansietat.

I la cura perfecta i duradora de l’ansietat és el present, recuperant la capacitat de tornar a gaudir i ser presents en el que succeeix a cada moment present de la vida. El que implica no quedar-se ancorat en el que va ser, ni projectar-se amb preocupació cap al futur. Prendre la decisió de deixar de sobreviure per realment viure.

Cristina López Sanz, coordinadora àrea creixement personal Ekke Viding

902 11 05 22

info@ekke.es